zaterdag 1 mei 2021 | |||||||||
|
|||||||||
De dertiende keer via WhatsApp onze maandelijkse bijeenkomst.
PROJECT VAN DE MAAND |
|||||||||
WIRE-EDGE-BINDING À LA DANIEL KELM | |||||||||
In de tachtiger jaren van de 20ste eeuw ontwikkelde Daniel Kelm een binding die hij de Wire-Edge noemde, omdat hij gebruik maakte van dunne ijzeren staafjes in de vouw van iedere pagina. Via een naaigat in die vouw wikkelde hij de helft van een dubble naaidraad naar binnen en weer naar buiten en knoopte beide helften op de rug van het katern vast. Zo knoopte hij achter elkaar verticaal de volgende katernen aan elkaar vast. Het resultaat was een prima vlak openliggend boek. Een duidelijke beschrijving van deze door Daniel Kelm bedachte wire-edge-bindwijze is te volgen via: http://jimescalante.net/art446pdf/WireEdgeBinding.pdf Wij hebben ook geëxperimenteerd met deze wijze van binden. |
|||||||||
Ik heb de pdf-beschrijving via bovenstaande link gevolgd. De gaatjes heb ik echter niet met de screw punch gemaakt, maar gewoon in de prikbak met de prikpen. Ook heb ik de twee draden niet na elkaar door de gemaakte gaten gestoken, maar samen tegelijk door het naaigat. Op de rug knoopte ik de draden per kleur aan elkaar. Op de achterkant werkte ik de draden door het plat en plakte ze binnenin vast. Als ijzeren staafjes had ik nog strips liggen waar vroeger tijdschriften mee in een band gestoken konden worden. Dat was een systeem waarbij je de tijdschriften kon vervangen door andere exemplaren. Geen idee of die wijze van verzamelen van tijdschriften nog bestaat. De ijzeren staafjes kwamen nu goed van pas. Als garen heb ik rood en groen Polycord garen nr.15 gebruikt. Voor de katernen heb ik dubbele kaarten gebruikt waar ik met de cuttle bug een reliëf in printte. In het boekje heb ik de beschrijving van deze binding in etappes geplakt. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
TIED-STICK-BINDING À LA ALISA GOLDEN |
|||||||||
Alisa Golden heeft deze binding beschreven in haar boek Making Handmade Books op blz. 81, als variatie op de Wire-Edge-Binding van Daniel Kelm. Bij haar variatie worden de katernen niet via ijzeren staafjes, maar via stokjes in de vouw aan elkaar geknoopt.
Het naai- en knoopwerk doet ze wel op Kelm's wijze. De katernen maakt zij van een vel papier dat om een even hoog bord gevouwen en geplakt wordt, waarbij in de vouw een stokje ter dikte van het bord komt te liggen. In de vouw van het paper worden van te voren naaigaatjes geponst. Door iedere verticale rij gaatjes worden dan, op dezelfde manier als Kelm werkt, met het naaigaren op de rug de katernen aan elkaar geknoopt. De naaidraad wordt door het naaigat naar binnen gestoken en om het stokje weer naar buiten. Vervolgens door het naaigat van het volgende katern in en uit en dan weer geknoopt. Ook met deze bindwijze van Alisa Golden hebben wij geëxperimenteerd. Zoals in het verslag van april 2021 te lezen en te zien is, hebben Fem en ik de trend gezet voor dit project van mei! Wij lieten toen onze à la Alisa Golden gebonden boekjes zien en dat inspireerde de andere bbc'ers zich ook een keer te wagen aan deze binding. |
|||||||||
Tied-Stick-Binding van Fem (links) en Ine (rechts), gebonden in april. |
|||||||||
Een Tied-Stick-binding gemaakt door Coby om de techniek te oefenen. Zij gebruikte zwart gekleurde satéstokjes in het katern. |
|||||||||
|
|||||||||
ANDERE BOEKBIND- en VOUW-OBJECTEN |
|||||||||
A: VILTEN-KINDER-DOE-BOEK | |||||||||
Annemiek vertelt: ‘Ik ben in de afgelopen paar weken vooral bezig geweest met het maken van 3 ‘poppenhuis-boekjes’ van vilt voor mijn drie kleinkinderen. Het idee was dat ze er mee kunnen spelen op lange autoritten, maar het ook in het vierkant op de grond kunnen zetten, bijna als een echt poppenhuisje". |
|||||||||
"Ik heb de kamers zo bedacht dat er op elke kamer van 20 x 20 cm iets te doen is: poppetjes kunnen in bed gelegd worden, kunnen douchen, koken en buiten spelen op de schommel bijvoorbeeld". | |||||||||
|
|||||||||
"Als basismateriaal heb ik 3 mm dik vilt gekocht, als aanvulling op het gewone dunne vilt dat ik al had. Daarnaast kocht ik een set van 40 vellen katoen van 25 x 25 cm voor quilten, als aanvulling op het vilt. Verder nog wat linten, bandjes, kantjes, spiegelfolie, doorzichtig folie en dun nylondraad als stralen water uit de douche. De patroon-onderdelen tekende ik op 80 grams papier en plakte die met textiellijm op het vilt. Dat geeft het mooiste resultaat bij het uitknippen van de patronen. Vervolgens plakte ik alles met een klein beetje lijm op de juiste plaats, om het daarna op de naaimachine vast te naaien. Details bracht ik aan met de hand. Toen alle pagina’s klaar waren, verbond ik 2 bij elkaar horende pagina’s aan elkaar met een dubbele reep katoen en naaide de pagina’s, dus 2x 3 mm dik vilt, op elkaar. Daarbij nam ik meteen een rug mee van dubbel katoen, waarop uiteindelijk de stroken katoen tussen de pagina’s weer op vastgenaaid werden". |
|||||||||
|
|||||||||
B: IRISVOUWEN |
|||||||||
De techniek IRISvouwen is ontwikkeld door Maruscha Gaasenbeek. Het is een eenvoudige techniek waarbij het ontwerp het uitgangspunt is. Dat ontwerp wordt uit het midden van een kaart/karton gesneden en onder het ‘gat’ wordt een tekening van het ontwerp gelegd met de getekende volgorde van de op te plakken strookjes papier. |
|||||||||
Coby is helemaal in de ban geraakt van dit IRISvouwen en laat diverse resultaten zien. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
C: VOUWWERK À LA ALISA GOLDEN 1. Stick Binding van blz. 87 |
|||||||||
Fem en ik zijn weer verder gegaan met het maken van de modellen uit Making Handmade Books van Alisa Golden.
Alisa geeft aan dat deze Stick Binding een ontwerp is van Hedi Kyle. In de losse bladen en het omslag worden gaatjes geponst. Rondom het stokje op het voorplat wordt alles vastgenaaid door in hetzelfde gat in en uit te gaan. Op de achterkant van het boekje vormt de draad twee liggende steken en wordt de draad in het midden vastgeknoopt. |
|||||||||
|
|||||||||
Fem heeft blanco blauwe bladen en een blauw voor- en achterplat gebonden. Ik heb ansichtkaarten van Gea Valk gescand en geprint die allemaal boeken als onderwerp hebben. De moeite waard om haar werk op haar website te bekijken: geavalk.nl |
|||||||||
2. Ledger van blz. 89 |
|||||||||
|
|||||||||
3. Sideboundbook van blz. 90 |
|||||||||
Een Japanse binding met slappe band. Alisa merkt op dat deze binding ook ‘stab-binding’ of ‘blockbook-binding’ genoemd wordt. Fem koos een kaart als voorplat voor deze overbekende Japanse binding. Ik heb een keuze gemaakt uit mijn voorraad met alcoholinkt bewerkte papieren om dit boekblok te binden. Als achterplat heb ik een stevig rood karton mee gebonden. | |||||||||
|
|||||||||
4. Hardcover for side binding van blz. 93 |
|||||||||
Ook dit is een voor ons zeer bekende Japanse binding. Fem hoefde alleen maar van haar boekenplank een reeds jaren geleden Japanse binding met ‘hardcover’ tevoorschijn te halen. In het verslag van maart 2015 is het hoe en waarom van deze ‘in de bakkerij’ te lezen. Alisa schreef dat Terry Horrigan een Japanse binding met een flexibel voorplat bedacht heeft, zodat het boekje vlakker openligt. Dat leek me wel een uitdaging om te proberen. Het voorplat rolt makkelijk op, maar het boekblok gaat even stug open, eigen aan de Japanse binding. |
|||||||||
5. Single Signature Binding van blz. 95 |
|||||||||
Een simpel één-katern-boekje, afhankelijk van de dikte van het papier bestaande uit weinig of meer in elkaar gevouwen bladen. In verband met de trapjesvorming aan de voorsnede als meerdere bladen tegelijk gevouwen worden, moet de voorsnede schoongesneden worden. Er wordt met een cahiersteek genaaid en de draad kan hetzij binnen, hetzij buiten afgeknoopt worden. |
|||||||||
Fem gebruikte een mini uitgave van de Donald Duck. |
|||||||||
Ik heb ooit gestanste kaarten van zeilboten, bloemen en vlinders bij Boekenvoordeel gekocht met de bedoeling die als boekje met kinderen te binden. Nooit van gekomen! Nu dan maar als tekstkaterntje toegepast. De titel heb ik met de foliepers gedrukt. De tekst van het liedje moet nog ingeplakt worden. Ik ben van plan meerdere kinderliedjes op deze manier te verwerken en ze dan allemaal als leporello aan elkaar te zetten. |
|||||||||
6. Paper Bag Book van blz. 96 |
|||||||||
Geen papieren zakjes van de kruidenier, van de apotheek, van de bakker of van welke leverancier dan ook, voortaan meer weggooien. Je kunt er een boek van binden! |
|||||||||
Fem heeft papieren lunchzakjes gevouwen en genaaid en die beplakt en gevuld met kikker-items. |
|||||||||
Ik had allerlei formaten papieren zakjes om te verwerken: van de slager, van de banketbakker, van de apotheek en van de notenbar. Ik heb de zakjes dubbelgevouwen en om en om met de open kanten naar links of rechts, van groot naar klein, genaaid. |
|||||||||
7. Tea Bag Book van blz. 98 |
|||||||||
Het idee voor dit boekje in de vorm van een theezakje ontstond bij Alisa toen zij haar portfolio prints ‘A tea party’ wilde exposeren, maar de galeriehouder reageerde tamelijk terughoudend. Alisa opperde toen om een ‘tea-show’ erbij te organiseren en verdiepte zich in het vouwen van de theezakjesvorm om er boekjes van te maken. Zo bundelde zij gevouwen theezakjes in de vorm van een ‘ledger’, maar ook als boekje met een verhaal erin geprint. |
|||||||||
Tea bag book,
gemaakt
door Fem
van eigen
gemaakte
druppelmarmers. |
|||||||||
Ik heb van gekleurd printerpapier de zakjes gevouwen en ze met kleurverlopend garen gebonden. |
|||||||||
Daarna heb ik de suggestie van Alisa uitgewerkt om een 1-katern-boekje te binden en na het naaien de vorm van een theezakje te creëren door de hoeken weg te snijden. In het katern heb ik op de diverse pagina’s quotes geplakt die Pickwick aan de theezakjes hangt. |
|||||||||
8. Two-Sewn-As-One van blz. 100 |
|||||||||
Alisa leerde dit boekje te maken van Betsy Davids. Deze werkwijze biedt de mogelijkheid om zeer eenvoudig en snel een dikker boekje te binden. Door de ruggen van de twee katernen en de rug van het omslag gewoon op elkaar te leggen en door al die lagen in één keer te naaien met een cahiersteek, wordt het verrassend in één keer gebonden. Daarna worden de katernen terug-gevouwen en op elkaar onder bezwaar geperst. Als variatie kan in het midden van het omslag een smalle harmonica gevouwen worden. De beide katernen worden aan weerszijden van de harmonica in de dalvouwen gelegd en dan kan er op dezelfde wijze door de ruggen genaaid worden. Vooral door de harmonica in het midden van de twee katernen kan er decoratief gewerkt worden en wordt het een leuk boekje. |
|||||||||
Ook voor het two-sew-as-one boek heeft Fem mini uitgaves van de Donald Duck gebruikt. Ieder deel heeft zijn eigen titel: ‘De schat in de grot’ in het blauwe omslag. ‘Wat een familie’ in het rode omslag. |
|||||||||
Ik heb in het midden van het omslag een harmonica gevouwen. Het omslag heb ik gemaakt van dubbelgeplakt passe-partout-karton dat ik bewerkt heb met kurk-verf-stempels. |
|||||||||
D: FAUX METAL BOOK CORNERS |
|||||||||
Op you tube zag ik toevallig een aantal video’s staan over het maken van nep boekhoekjes. Nieuwsgierig naar de werkwijze heb ik er een paar bekeken. Hoe vernuftig! Ook de Amerikaanse dame ‘aweezielchk’ (van wie ik de wire-edge-binding met kraaltjes bekeken had) demonstreert het maken van nep boekhoekjes van papier, maar zij maakt er vier tegelijk.
|
|||||||||
Ik ben enthousiast aan het experimenteren geweest met deze nep-boekhoekjes en maakte ze o.a. van krafttex, van papier dat ik met metallic verf kleurde, door geverfd papier te blenden met stempelinkt en met krafttex beplakt met duct tape. Het reliëf ponste ik met een hoekpons. |
|||||||||
|
|||||||||
|